DATABÅREN PRAKSIS I
CKI samler ledende aktører i kulturbranchen til samtaler og konferencer om hvordan vi sikrer, at databårne indsigter giver kultursektoren mulighed for at nå flere brugergrupper og en bedre strategisk forankring sammen med vores kolleger i Applaus og BARC.
God publikumsudvikling bygger først og fremmest på viden. Viden om hvem dit publikum er, hvor de kommer fra, hvad der driver dem, hvad de ønsker af en kulturoplevelse, og hvad der står i vejen for deres deltagelse i kulturlivet og meget mere. Og lige præcis her, er der plads til forbedring på de fleste kulturinstitutioner i både Danmark og i resten af Europa. Det kan umiddelbart lyde meget udfordrende, for hvordan finder man lige frem til den viden, der på samme tid kan være stærkt nuanceret og svær at forudse. Den gode nyhed er, at vi faktisk har den viden – langt hen ad vejen i hvert fald. Danmarks statistik og Slots-kulturstyrelsen er bare nogle af de aktører, der længe har indsamlet en masse data om danskernes kulturvaner.
Der ligger et kæmpe potentiale i at raffinere denne data, så den bliver operationaliserbar, og så kulturlivets aktører kan tage beslutninger på et velinformeret grundlag.
Derfor tager CKI, Applaus og BARC initiativ til et summit i april 2020 og en konference i september 2020, hvor vi vil diskutere dette spørgsmål og præsentere en række anbefalinger.