KIL er et inklusionsprojekt med fokus på kulturskolerne som inkluderende kraft i lokalsamfundene, initieret af Norsk Kulturskoleråd.
KIL har haft til haft til formål at øge indsigt og kendskab til nyankomne – flygtninge og asylansøgere – hos kulturskoler i norden, herunder Danmark, Sverige og Norge. Gennem aktionsbaseret læring og udvikling har 10 kulturskoler arbejdet med inklusion i praksis i den daglige drift af kulturskolerne og gennem særlige tiltag.
I projektforløbet har der været fokus på at arbejde med policy, pædagogik, didaktik, struktur og ledelse. Et forskernetværk, med aktive forskere fra universitets- og højskolesektoren i norden, har været tilknyttet projektforløbet. CKI har understøttet projektforløbet som procesfacilitator og faglig ansvarlig instans.
Samarbejdspartnere:
Norsk kulturskoleråd / Norsk kulturråd / Århus musikskole/ Brøndby musikskole, / Simrishamns Kommune, Sverige / Ringerike kulturskole, Norge / Hallstahammars Kommune, Sverige / Larvik Kommune, Norge / Vara Kommune, Sverige / Malvik Kommune, Norge / Kulturskolen i Tromsø kommune, Norge.
”Derfor skal kulturskolen være en del af dit liv – den skal se dig og dine interesser. Samtidig skal den udfordre dig, få dig til at se og høre nye ting, og den skal hænge sammen med samfundet omkring dig. Kulturskolen skal spørge dig om råd og være til stede, hvor du er, og vise dig den viden og det engagement, den har.”